فیلم تابستان داغ

613

فیلم تابستان داغ

فکر کنید برای عکاسی در مرکز شهر هستید و از شدت فشار دستشویی به سینما پناه می برید و برای اینکه فقط به دستشویی برسید، مجبور به خرید بلیط می شوید آن هم بلیطی که حتا فرصت نکردید ببینید چه فیلمی انتظار شما را می کشد!

این دو جمله هیچ ربطی به محتوای فیلم ندارد! فقط دلیل اصلی من برای دیدن این فیلم اینطور اتفاق افتاد! : ))))

فیلم تابستان داغ

کارگردان: ابراهیم ایرج زاد

تهیه کننده: جواد نوروز بیگی

نویسنده: پیام کرمی

بازیگران: پریناز ایزدیار، صابر ابر، مینا ساداتی و علی مصفا

شروع فیلم را خیلی دوست داشتم. در همان سکانس اول شما ارتباط بین افراد دستتان می آمد و این شما را می ترساند که اگر این مسائل خانوادگی که معمولن موضوع اصلی فیلم های ایرانی است، در اینجا موضوعی فرعی است، پس چه موضوع بزرگتری در انتظار شماست…

همین هم می شود شما ابتدای فیلم با فقر و طلاق و انصراف از طلاق به منظور نگرانی مادر از حضانت از بچه و فرار از دست شوهر و پیدا کردن کار و …. مواجهید و در اواسط فیلم با مرگ یک بچه کوچک!!!!

این فیلم به من فشاری مضاعف آورد چون از نقاط ضعف من، کودکان هستند و آزارهایی که از سوی والدین می بینند و این فیلم به همین موضوع می پردازد. ما با دو بچه مواجهیم یکی بچه ای که با سهل انگاری از پشت بام می افتد و بچه دیگری که این صحنه را میبیند و تا اخر عمر باید با این صحنه و ناراحتی از گناه خود زندگی کند و با این مسئله کنار بیاید.

جذابیت این قضیه جایی پیجیده می شود که اتفاق افتاده برای افراد مشخص نمی شود و والدین بچه گاهی به خود نهیب می زنند که نکند بچه ما باعث کشته شدن آن دیگری شده باشد!

 

و در پایان با تصمیم گیری پدر بچه ی کشته شده و تمام فشارهایی که تحمل می کند، فیلم به پایان می رسد.

شاید بد نباشد که بگویم در قسمتهایی از فیلم، حس تکراری بودن به شما مثل من دست دهد و ممکن است نام فیلم هایی چون «ابد و یک روز» یا «کوچه بی نام» در ذهنتان تداعی شود.

مطلب پایین از سایت نقد فارسی گرفته شده:

«زمینه‌چینی‌های فیلم برای رسیدن به لحظهٔ بحران دقیق و به لحاظ منطقی قانع‌کننده کار شده‌اند. زمان زیادی در فیلم صرف مقدمه‌چینی برای رسیدن به لحظه بحران شده است و همین توجه به جزییات منطقی باعث شده فیلم مقداری دیرتر از زمان معمول به بحران مرکزی برسد. اما مشکل اینجا نیست چراکه نمی‌توان نقدی به تمرکز و دقت فیلم‌ساز وارد کرد. نقد اصلی به طرح کلی داستان وارد است که باعث شده بحران در اواخر فیلم قرار بگیرد. در واقع متن برای نحوه ی برخورد شخصیت‌ها با حادثه ی پیش آمده و اتفاقاتی که پس از آن برایشان رخ می‌دهد فکری نداشته است. درنتیجه کاملاً برعکس پرداخت سر حوصله از شروع تا بحران، اتفاقات پس از بحران بی شدت عجولانه و بدون پشتوانه منطقی نوشته شده‌اند.

بنابراین «تابستان داغ» با عدم توازن در پرداخت دو بخش از فیلم روبه‌رو است که باعث شده ارتباط مخاطب با داستان گسسته شود. یک‌نیمه دقیق و استاندارد و نیمهٔ دوم فاقد جزییات، سردرگم و تقریباً بدون ایدهٔ کاربردی نوشته شده است. اگر با اصیل نبودن ایده‌های محوری فیلم کنار بیاییم، باز هم مشکلات جدی‌ای وجود دارند که باعث می‌شوند فیلم در همین موقعیت هم برای تأثیرگذاری و درگیر کردن مخاطب با مشکل مواجه شود. ابراهیم ایرج‌زاد برای فیلم دوم باید قدم بسیار بزرگ‌تری بردارد.»

اگر شما هم نظری درباره فیلم تابستان داغ دارید، با ما در میان بگذارید…

2 نظرات
  1. دانلود مقاله می گوید

    سلام.مطالب سایت عالیه.ممنون از سایت مفید شما.موفق باشید.

    1. حدیث می گوید

      ممنون از حضور شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.