فیلم بدون تاریخ، بدون امضا

574

فیلم بدون تاریخ، بدون امضا

کارگردان :وحید جلیلوند

فیلمنامه:علی زرنگار، وحید جلیلوند

مدیر فیلمبرداری:پیمان شادمان فر

تدوین : وحید جلیلوند،سپهر وکیلی

بازیگران:امیر آقایی،هدیه تهرانی، علیرضا استادی،زکیه بهبهانی و نوید محمد زاده

نمی دانم چرا گیشه یک سینمای معروف در تهران مثل اریکه ایرانیان نباید یک دستگاه پُز داشته باشد و باید مشتری را بفرستد تا از عابر بانک پول نقد بگیرد تا بتواند بلیط بخرد و اینطور می شود که من و سحر ۵ دقیقه اول فیلم بدون تاریخ، بدون امضا را از دست دادیم!

بعدتر که نقد فیلم را خواندم متوجه شدم صحنه اول فیلم با همان تصادفی که کل فیلم حول آن می چرخد شروع می شده و به خاطر همان قسمت اولی که ندیدیم تقریبا تا وسط فیلم هیچ حدسی از اتفاقات افتاده در ذهن نداشتیم و حدس های عجیب و غریب می زدیم!

فیلم در پی یکی از اصول اخلاقی و درگیری با عذاب وجدان یک دکتر پزشکی قانونی شما را همراهی می کند و شما تا صحنه پایانی از علت مرگ پسر بچه هشت ساله این فیلم اطلاع پیدا نمی کنید.

همیشه از بازی امیر آقایی لذت بردم و این فیلم از این قضیه مستثنا نبود. دقت نظر در پردازش هر صحنه شما را متعجب می کند، برای مثال در صحنه ای که کاوه به دفتر کارش وارد می شود، خدمه ای در حال دریل قاب عکسی به دیوار است و ما برخورد دکتر با این مرد را میبینیم و همین امر به ما نشان می دهد که کاوه کمی عصبی است و زودتر از حد معمول از کوره در رفت. در اکثر صحنه ها با این ریزه کاریهایی که سکانس را برای شما قابل باورتر و جذابتر می کند روبرو هستیم.

شاید نقش کاوه ( امیر آقایی) در فیلم بدون تاریخ، بدون امضا نشانی از مردانگی در جامعه ای باشد که جوانمردی را فراموش کرده و در شرایط امروز ایران از تمام موقعیت شغلی و خانوادگی خود می گذرد تا حس ایثار را در دیگران بیدار کند.

در فیلم بدون تاریخ، بدون امضا تفاوت طبقاتی دو خانواده مرفه و یک خانواده از طبقه پایین جامعه را لمس می کنید و لحظه لحظه برخوردهایی که در یک خانواده از فقر ناشی می شود را با واکنش هایی در شرایط بحرانی در یک خانواده متمول و مرفه، در ذهن مقایسه می کنید و آرامش مقابله با شرایط سخت در یک خانواده مرفه و در نتیجه تصمیم گیری بهتر را درک می کنید. همچنین نوع ارتباط این دو زن و شوهر در دو خانواده متفاوت کامل به چشم می آید. بازی هدیه تهرانی در نقش همسر کاوه و برخوردهای او با همسرش به روند فیلم بسیار کمک کننده است و شما نوع مدیریت متفاوتی که این زن در شرایط خاصی که برای همسرش اتفاق افتاده است را میبینید.

در سایت هنرلند درباره فیلم بدون تاریخ، بدون امضا آمده است:

«کارگردان بسیاری از دیالوگها و صحنه های غم انگیز و غیر ضروری را حذف می کند و یا در نمایی اکستریم لانگ شات به نمایش می گذارد. (مثلا وقایعی که مخاطب از ان اطلاع دارد بدون دیالوگ و در نمایی دور نشان داده می شودو نمای صحنه عزاداری در قبرستان نیز در نمایی بسیار دورتر؛البته فیلمساز می داند که نیازی نیست غم را به زور نماهای بسته به خورد تماشاگر بدهد.)

بازیهای امیر آقایی ونوید محمد زاده چون همیشه بسیار درخشان بود .فیلمساز با ترفندی حرفه ای خود را از بازی دزد و پلیس به دور نگه داشت و سعی نکرد مقصر اصلی بیماری (مثلا صاحب مرغداری) را به عنوان آدم بد قصه به محاکمه بسپارد.این نکته نشان دهنده حرفه ای بودن یک فیلمساز وارائه کاری بدور از شعار زدگی است.در فیلم درخشان بدون تاریخ بدون امضاء وجدان انسانها محک زده شد و این کار چقدر دلنشین بود.»

اگر شما هم درباره فیلم بدون تاریخ، بدون امضا نظری دارید، با ما در میان بگذارید…

2 نظرات
  1. سحر می گوید

    عالی بود مرسی

    1. حدیث می گوید

      فدای تو مرسی از تو

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.